بررسی خواص ضدمیکروبی عسل, عصاره های آبی و الکلی و اسانس آویشن دنایی

نوع مقاله : علمی- ترویجی

نویسندگان

1 مرکز تحقیقات الزهرا"س"، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

2 گروه میکروبیولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی فلاورجان، اصفهان، ایران

3 گروه زیست شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی فلاورجان، اصفهان، ایران

4 دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف: مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیک ها تهدید جدی برای سلامت انسان ها به شمار می رود. با توجه به افزایش مقاومت به آنتی بیوتیک های رایج و عوارض جانبی آن ها, مطالعه گیاهان دارویی برای استفاده در درمان ضروری است. در این مطالعه تاثیر ضد میکروبی عسل و همچنین اسانس و عصاره های آویشن دنایی که گونه بومی ایران می باشد بررسی شده است.
  مواد و روش ها: در این مطالعه سویه های استاندارد استافیلوکوکوس آرئو اشرشیاکلی و سودوموناس آئروژینوزا مورد بررسی    قرار گرفت. غلظت های مختلف عصاره با استفاده از دی متیل سولفوکساید 5% به دست آمد. اثر ضد میکروبی عصاره های آبی  و اتانولی, اسانس و عسل با روش های انتشار از دیسک، انتشار از چاهک و رقت لوله ای بررسی گردید.                 
 یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که عسل مورد بررسی تاثیر ضد میکروبی پایینی روی این باکتری ها دارد. استافیلوکوکوس آرئوس حساسیت بیشتری نسبت به دو سویه دیگر در برابر اسانس نشان داد. همچنین عصاره آبی بر سودوموناس آئروژینوزا و اشرشیاکلی تاثیرنداشت و استافیلوکوکوس آرئوس نسبت به دو سویه دیگر بیشترین حساسیت را در برابر غلظت های مختلف عصاره الکلی نشان داد. شناخت و مطالعه علمی این گیاه و همچنین عسل آویشن می تواند گامی مثبت در جهت استفاده بهینه از این ترکیبات دارویی باشد.    

کلیدواژه‌ها