پرورش ملکه زنبورعسل با روش جدید کلوآک برد( Cloake Board)

نوع مقاله : علمی- ترویجی

چکیده

نویسنده:  Susan Cobey
ترجمه: ناصر تاج­آبادی1 ، رسول بحرینی2  
1. دانشجوی دوره دکتری دانشگاه پوترا مالزی- مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور
2. دانشجوی دوره دکتری دانشگاه وینی پک کانادا- مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور
 
این روش اولین بار توسط یکی از زنبورداران برزگ نیوزلندی به نام Harry Cloake  ابداء گردید. این روش نسبت به سایر روش­های موجود دارای مزیت­هایی بالاتر و راندمان بیشتری است و برای هر دو سیستم بدون ملکه و با ملکه مناسب است. در این روش، ابتدا سلول های ملکه در یک وضعیت بی ملکه­ای برای افزایش درصد پذیرش قرار گرفته و سپس در وضعیت حضور ملکه برای افزایش کیفیت، به رشد خود ادامه می­دهد. از این رو در این روش از کلنی­های شروع کننده و خاتمه دهنده یکجا استفاده می­شود.
آزمایشات نشان داده که 143 زنبور پرستار یک لارو را تغذیه نموده اما برای هر سلول ملکه در حدود 1600 زنبور پرستار به خدمت گرفته می­شوند. لارو ملکه در نژادهای اروپایی در حدود 5/4 روز تکامل یافته و وارد مرحله شفیرگی می­شود. سن لارو انتخاب شده برای پیوند زدن بسیار مهم است، لذا لاروها باید 24 ساعت پس از تفریخ تخم انتخاب و به فنجانک­های مومی از قبل آماده شده انتقال یابند. با تغذیه شربت شکر زنبوران تحریک به تغذیه بیشتر ملکه­ها خواهند شد. در حین رشد و نمو لارو، رژیم غذایی تغییر کرده و به سمت مصرف مواد غذایی با درصد پروتئین بالاتر می­رود. رژیم غذایی مورد استفاده در پرورش ملکه بر روی وزن ملکه، تعداد لوله­های تخمک ساز و اندازه و حجم کیسه ذخیره اسپرم او مؤثر است.

- منابع:
 
 
1-  Cobey,  S.,  2005a.   A versatile queen rearing and banking. system,  part  I:  The  Cloake  board  method  of  queen  rearing. American Bee Journal, 4:308-311.
 
2-  Cobey,  S.,  2005b.  A  versatile  queen  rearing  and  banking system,  part  II:  Conclusion  use  of  the  Cloake  board  for banking purposes. American Bee Journal, 5: 385-386.